چرا اسرائیل عملیات حمله به ایران را «روزهای پشیمانی» نامید؟

عبارت «روزهای پشیمانی» به ۱۰ روز خاص در دین یهود اشاره دارد که به روزهای توبه معروف است

ارتش اسرائیل در تلافی حملات موشکی سپاه پاسداران، اوایل صبح شنبه، عملیات حمله به ایران را محقق کرد، عملیاتی که «روزهای پشیمانی» (Days of Repentance) نام‌گذاری شده است.

وبسایت اورشلیم پست در گزارشی به این پرسش پاسخ داد که چرا اسرائیل چنین نامی را برای حمله‌اش در نظر گرفته است.

براساس این گزارش، عبارت «روزهای پشیمانی» به ۱۰ روز بین مراسم روش هاشانه (سال نو یهودی) و یوم کیپور (روز کفاره) در یهودیت اشاره دارد که به ۱۰ روز توبه و پشیمانی معروف است. در این ۱۰ روز یهودیان فراخوانده می‌شوند تا در اعمال خود تامل کنند، به جبران اشتباهاتشان بپردازند و به مسیر درستی و صداقت بازگردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اصطلاح عبری تشووا (teshuva) به معنای «بازگشت» یا «توبه»، ایده تجدید معنوی و خودسازی را دربر دارد. توبه یکی از مفاهیم مهم در مذهب یهود است. یهودیت اذعان دارد که هرکس گاهی اوقات گناه می‌کند، اما مردم می‌توانند با توبه از تخلفات گذشته، در آینده آن موقعیت‌ها را متوقف کنند یا به حداقل برسانند. بنابراین، هدف اولیه توبه در یهودیت تغییر منش است.

در سنت یهود، «روزهای پشیمانی» زمانی است که در آن «دروازه‌های بهشت» باز است و به افراد اجازه داده می‌شود طلب بخشایش کنند و مسیرشان را تغییر دهند.

چندلایگی نام‌گذاری عملیات «روزهای پشیمانی»

زمان و نام‌گذاری عملیات روزهای پشیمانی برای حمله به ایران معانی نمادین متعدد دارد.

این عملیات که پس از گذشت بیش از یک سال از حمله هفتم اکتبر حماس انجام می‌شود، پیامدهای تجاوز به اسرائیل را به دشمنان و متحدان دشمنانش یادآوری می‌کند.

حمله اسرائيل با نام روزهای پشیمانی، پس از تعطیلات یهودیان انجام شد که نام‌گذاری آن را قابل تامل می‌کند. انجام این عملیات اندکی پس از سپری شدن ۱۰ روز توبه و پشیمانی، منعکس‌کننده پیامی است که ریشه در تجدیدنظر در سنت‌های پیشین دارد.

به نوشته اورشلیم پست، این موضوع وقتی بیشتر آشکار می‌شود که توجه شود که اسرائیل در عملیات تلافی‌جویانه‌اش از حمله به مراکز هسته‌ای و تاسیسات نفتی چشم‌پوشی کرد و تنها اهداف نظامی را هدف گرفت. اقدامی که در عین حال بر توانایی برای پاسخ قاطع تاکید داشت.

در همین حال، اسرائیل با انتخاب عنوان «روزهای پشیمانی» پیامی فراتر از استراتژی نظامی منتقل کرد. تل‌آویو با این نام‌گذاری مفهوم دینی و تاریخی مهمی را با مسئولیت‌پذیری ترکیب می‌کند. این نام افزون بر آنکه نشان‌دهنده عزم اسرائیل برای محافظت از مردم خود در برابر تهدیدهای مداوم است، به دشمنان تل‌آویو نیز درمورد لزوم «پشیمانی، تامل در انجام اقدام‌های بعدی و بازگشت به مسیر صحیح» هشدار می‌دهد.

آیا اسرائیل امیدوار است این حمله تاثیر بازدارنده داشته باشد؟

پاسخ به این پرسش که اسرائیل چقدر امیدوار است که این حمله در عرصه بازدارندگی موفق باشد و جمهوری اسلامی را از حملات یا عملیات خرابکارانه بعدی منصرف کند،‌ کار ساده‌ای نیست.

توپ اکنون بار دیگر در زمین جمهوری اسلامی قرار دارد و اینکه تعاملات بعدی در خاورمیانه چگونه رقم بخورد، به تصمیم تهران برای پاسخ‌گویی یا ابراز پشیمانی و سکوت بستگی دارد.

اگر ایران از چنین عملیاتی درس نگیرد و همچنان به حمایتش از گروه‌های نیابتی ادامه دهد یا بار دیگر مستقیما به اسرائیل حمله کند،‌ بی‌شک تنش‌ها در خاورمیانه بیش از پیش گسترش می‌یابد و مشخص نیست چه سرنوشتی در انتظار منطقه است.

مسعود پزشکیان،‌ رئیس‌جمهوری ایران، به‌تازگی در کنفرانس بریکس در روسیه در کنار رهبران متعددی از کشورهای جهان حضور داشت. مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در این سفر و در سایر سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های‌شان پیوسته بر پاسخ‌گویی شدید به اسرائیل در صورت حمله تلافی‌جویانه علیه ایران تاکید کرده‌اند.

این درحالی است که اسرائيل می‌گوید مانند هر کشور مستقل دیگری در جهان، حق و وظیفه دارد که حمله به خاکش را پاسخ دهد. حالا باید دید که آیا جمهوری اسلامی پیام مهم اسرائیل را دریافت کرده است یا نه، و آیا واکنش مناسب نشان خواهد داد یا پس از «روزهای پشیمانی» جنگ بزرگ‌تری در راه خواهد بود.